Silvia Teodorescu, Managing Partner la agenția de comunicare Zaga Brand, vorbește despre puterea poveștilor și a emoțiilor într-o lume din ce în ce mai frământată de crize și supusă permanent unui bombardament informațional.

Forbes: Cum se prefigurează anul 2024 pentru agenția Zaga Brand?

Silvia Teodorescu: 2024 a fost un an absolut fabulos pentru agenția Zaga Brand. Anul viitor, vom împlini 20 de ani de când suntem pe piață. Practic, fiecare an care s-a adăugat la experiența noastră ne-a condus la astfel de ani, cum este 2024 și cum a fost 2021 și 2022. Adică, ne-a pregătit să facem ceva relevant în comunicarea la nivel național. Am să argumentez!

Anul acesta, am reușit să câștigăm campania de comunicare și evenimentele de promovare pentru programul Național de Turism Cultural al României, coordonat de Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, câștigat de consorțiul care a luat licitația pentru implementare, Terra Building și Eventya. Este un proiect extrem de important pentru țară. Faptul că Zaga a putut să-l câștige a însemnat ceva pentru noi. Este un proiect pe care l-am inițiat din martie 2024, bucurându-se până acum de un mare succes.

Într-un an delicat, cu alegeri, cu politică, cu „valuri”, a fost cu atât mai provocator să lansăm un program bine făcut, important pentru comunitățile în care sunt obiective de turism cultural și care așteptau să li se întâmple ceva.  A mers foarte bine. Asta înseamnă să fii un profesionist în comunicare.

A fost un an foarte interesant și din punct de vedere al posibilității noastre de a ne împleti cunoștințele de digital PR, utilizând tehnologiile actuale, cu ce avem noi diferențiator și anume o foarte bună legătură cu surse și resurse de cercetare pe care, o spun fără modestie, puține agenții le dețin.

Astfel, am început un proiect fabulos alături de Orange România și MSLGroup The Practice, care a constat în redeschiderea Palatului Telefoanelor din București. Am scos la iveală niște povești fabuloase și le-am pus în practică cu ajutorul tehnologiei, dar și cu link pe emoția umană și pe sursele din arhivă.

Practic, campania a demarat săptămâna trecută, prin comunicarea internă, iar în această săptămână, campania se va deschide spre publicul extern. Palatul Telefoanelor și Tandem sunt două clădiri construite în stil Art Deco. A fost o bucurie pentru Zaga să caute și să găsească în arhivele de ziare, începând din anii ’20 – ’30 și până în prezent, poveștile Palatului, dar și o provocare să realizăm o expoziție fabuloasă la Palatul Telefoanelor. Deci, o altă bucurie!

A fost un an interesant și pentru că ne-am apropiat de un alt tip de domeniu pe care noi iubim, în afară de comunicarea în domeniu public, în afară de cultură, artă, digital, PR, tehnologie, și anume societatea civilă. Reușim să lucrăm împreună cu Romanian-American Foundation, una dintre cele mai puternice fundații finanțatoare americane din România, care investește în ONG-uri și în societatea civilă, pentru a face lucruri pe termen mediu și lung. A fost o bucurie să comunicăm pentru ei, la aniversarea de 15 ani în România.

Așadar, 2024 a fost un an plin de evenimente.  

CARTE DE VIZITĂ

După ce a devenit jurnalist în presa centrală scrisă, Silvia Teodorescu s-a alăturat echipelor care au lucrat la cele mai relevante proiecte pentru mass media: a participat la realizarea Codului Deontologic al Jurnalistului în România și a negociat primul contract colectiv de muncă pentru ramura mass-media, în care a fost introdusă și clauza de conștiință (dreptul jurnalistului de a refuza semnarea unui articol asupra căruia se intervine abuziv).

În 2005, Silvia Teodorescu și-a deschis propria agenție de comunicare în care, alături de o echipă de profesioniști, a dezvoltat campanii și proiecte pentru clienți din banking, auto, comunicații, instituții publice și retail.

Din 2018, realizează campanii de digital și classic PR în domeniul Cultură/ Artă, Eco Turism, Societate Civilă și Turism cultural. În Zaga, Silvia Teodorescu dezvoltă constant și proiecte de comunicare proprii sau customizate precum reviste, producții video, podcasturi, evenimente concept și activări pe rețelele sociale alături de creatori de conținut atent selectați.

Forbes: Cum se strecoară aceste campanii și mesaje într-o societate foarte zgomotoasă și frământată de numeroase crize? Sunt receptate de public la adevărata lor valoare?

Silvia Teodorescu: Trebuie să ai o echipă de profesioniști care să știe, apropo de cum penetrezi „zgomotul”. Este foarte importantă echipa agenției cu care lucrezi.

Indiferent de abundența știrilor și viteza de propagare, indiferent de tehnologii și de zgomotul din spațiu public, întotdeauna oamenii vor reacționa la emoție și la poveste. Ce se întâmplă acum din punct de vedere tehnologic ne ajută mai mult și avem o libertate mai mare ca niciodată de a utiliza tools-uri.

În cazul campaniei „România atractivă”, poveștile au câștigat oameni. Asta a însemnat că turismul cultural reprezintă și un fenomen economic. Vorbim de 275 de obiective din 35 de județe din România, care dacă vor ajunge să fie vizitate, vor dezvolta economic comunitățile locale. Vorbim de o comunicare personalizată. Atenție, noi n-am dat un comunicat de presă, prin care să anunțăm că am lansat programul național de turism cultural, ci am făcut 39 de personalizări ale aceluiași comunica de presă.

Unul vorbea despre platformă multimedia și aplicația de travel pe care o puteai descărca, altul vorbea despre valoarea culturală, altul despre valoarea economică, plus 35 de comunicate pentru 35 de județe, care au fost total personalizate. Le-am spus povești noi pe care oamenii dintr-un județ nu le cunoșteau. Adică, le-am scos niște povești necunoscute pentru ei.

Cu astfel de lucruri noi, cu povești, cu informații personalizate și detaliate, nu ai cum să nu depășești „zgomotul” din societate!

Forbes: În prezent, ce vor și ce își doresc cu precădere clienții agenției? După atâtea crize prin care au trecut.

Silvia Teodorescu: Cred că își doresc ceea ce ne dorim și noi ca antreprenori. Și nu cred, știu: își doresc rezultate! Își doresc KPI măsurabili cantitativ și calitativi. S-ar putea ca prețul pentru serviciile pe care o agenție le oferă să fie în continuare un tabu, despre care nu vorbim. Dar noi cu toții știm că acesta contează.

Deci, prețul poate să conteze mult, dar în niciun caz nu va conta mai mult decât creativitatea, decât soluțiile la problemele sau situațiile în care se află un client. Nu o soluție de orice fel, ci o soluție asumată, care nu s-a mai făcut până atunci. Așadar, în continuare, este un mix între preț și ceea ce poți să livrezi.

Forbes: În ce constă concurența agențiilor de comunicare și PR de pe piață? Prețul serviciilor este elementul diferențiator?  

Silvia Teodorescu: Îți spun onest că, atât în calitate de agenție, cât și în calitate de client, n-aș trece niciodată peste întrebarea: „Cât costă și pentru ce?” Pentru că e foarte important. În momentul în care vorbești de volum, evident că prețul contează.

Social media ne ajută acum să scăpăm de partea repetitivă pe care multe agenții o au la nivel de ore de muncă. Ne ajută foarte mult aceste tool-uri noi, tehnologice, pe care le putem folosi. La volum, prețul contează. În momentul în care vorbești de valoare, prețul este deschis altfel. Zaga întotdeauna a mizat pe calitate, dar putem să livrăm și volum.

Ca dovadă, am putut să lansăm un astfel de program pentru un minister în mai puțin de trei luni. De la brand book, manual de comunicare de criză, baze de date extensive naționale, regionale, internaționale etc. Asta este un volum de activitate!

Dar întorcându-mă la calitate: Zaga nu se însoțește cu clienții care doresc doar preț, pentru că volum poate să ți-l ofere oricine. Și încurajăm clienții și facem cursul dacă e nevoie pentru ei ca să ia o parte de volum in house sau să găsească agenții care pot oferi volum.

Totuși, până la urmă, concurența se duce în puterea ideii, în strategie, în research și în posibilitatea de a oferi o soluție pe care alții nu o pot oferi. Aici ne batem noi!

Urmărește integral interviul pe pagina de YouTube a revistei Forbes România.