Rețeaua de sănătate Regina Maria este în prezent în discuții privind o posibilă vânzare, iar până acum s-au vehiculat numele turcilor de la Acibadem și al finlandezilor de la Terveystalo.

Șerban Semeniuc, Director al Legal and Corporate Affairs în cadrul rețelei Regina Maria, a confirmat pentru Forbes România existența acestor negocieri, dat fiind că Mid Europa, actualul proprietar, este un fond de investiții care „trebuie la un moment dat să-și facă exitul”. 

Reprezentantul rețelei a mai punctat că Mid Europa a oferit multă libertate echipei de management și a lăsat în țară toți banii pentru dezvoltare. 

„Oricare va fi investitorul și poate nu sunt doar cei doi amintiți, fie că e strateg, fie că este fond, împreună vom putea să aducem un nou imbold. Planul nostru pentru 2030 este extrem de ambițios și presupune o creștere cel puțin în ritmul pe care l-am avut în ultimii cinci ani”, a concluzionat reprezentantul Regina Maria.

Piața serviciilor de sănătate din România, atât publice, cât și private, se ridică la un total de 100 de miliarde de lei, aproape de procentul de 6,5% din PIB pentru sănătate, potrivit datelor oferite de Regina Maria.

„Această creștere s-a realizat preponderent în zona pe care probabil o simte marea masă a pacienților, cea de paraclinic, care cuprinde de la consultații, la investigații imagistice și de laborator. Practic, accesul a fost mult mai facil și au fost implementate o serie de programe precum Monitor, care permite depășirea acestui plafon”, a precizat Semeniuc.

Regina Maria: creștere de 20-25% pe an

A doua perspectivă asupra pieței de servicii medicale se referă la concurență, iar reprezentantul Regina Maria afirmă că aceasta a devenit extrem de acerbă, ceea ce demonstrează că există posibilitate de creștere.

„Credem că piața a crescut an de an cam cu 15%, într-un ritm susținut. Noi suntem în zona fericită în care am reușit să creștem puțin peste piață. Suntem probabil la o creștere de 20-25% de la an la an”, punctează Semeniuc pentru Forbes România.

Dintre toate diviziile de business, creșterea cea mai pregnantă se regăsește la divizia de laboratoare a rețelei Regina Maria, care s-a majorat cu aproape cu 30% an pe an, urmată de divizia de abonamente, cu un plus de 25%. 

Această divizie, care cuprinde în prezent aproape 1 milion de abonamente medicale, chiar dacă a mers pe creștere, nu reușește atingerea pragului de deductibilitate de 400 de euro/pacient/an, ceea ce spune multe despre puterea de cumpărare a populației.

„Dacă noi nu reușim să vindem abonamente sau asigurări care să ajungă la un preț de 33 de euro pe lună, înseamnă că puterea economică și de cumpărare încă nu este la nivelul pe care ni l-am dori”, afirmă el, adăugând că cea mai mare apetență este pentru abonamente premium, de peste 20 de euro/lună și pentru cele basic, de 5 euro/lună.

În jur de 10-11% din totalul cifrei de afaceri a rețelei vine din relația cu CNAS, ceea ce înseamnă „o zonă sustenabilă și un echilibru corect pentru creșterea viitoare a business-ului” arată reprezentantul companiei.

Nevoia de colaborare și competiție între sistemul medical privat și cel public

Semeniuc spune că bugetele CNAS au crescut an de an, cel mai mult în zona de clinic și paraclinic. El crede că, față de 2019, bugetele aproape s-au dublat în anumite cazuri. Însă problemele cele mai mari sunt legate de eficiență și eficacitate. 

„Nu cred că, dacă mâine bugetul total alocat sănătății va ajunge la 10% din PIB, lucrurile se vor schimba peste noapte. Pentru că sunt mai multe paliere care trebuie schimbate. Vorbim de o parte din facilități, ceea ce înțeleg că se întâmplă prin PNRR. Apoi trebuie schimbate tarifele, pentru ca ele să fie corecte. Și rămâne zona de mentalitate, cea care se schimbă cel mai greu și pentru care este nevoie de efort susținut”, punctează Șerban Semeniuc.

Referindu-se la lipsa de personal, reprezentantul Regina Maria consideră că medicii, fie că sunt în sistemul de stat sau privat, trebuie să lucreze împreună și totodată în competiție unii cu alții.

„Problema lipsei de personal este extrem de gravă. Vorbim de deșertificare, sunt zone în care nu găsești medici sau asistenți. Nu poți să ai un pediatru într-un județ, e inacceptabil. Atunci e nevoie ca sistemele să lucreze împreună, să se ajute, să creezi oportunități pentru medici și asistenți de a lucra și într-o parte și-n alta, de a-și diversifica practica și sursele de venit. În același timp, acești furnizori trebuie să lucreze și în competiție, pentru că doar puși în competiție vor putea să progreseze”, explică el.

Iar exemplul pe care îl oferă este cel al investițiilor în tehnologie, mai precis în roboți chirurgicali: „Când am achiziționat primul robot chirurgical, după șase luni, alți doi furnizori au cumpărat roboți chirurgicali. În felul acesta, ne-am împins unii pe alții să ne reinventăm, să ducem mai departe calitatea serviciilor oferite pacienților și angajaților” (Ș.S.).

Cifra totală investită de către Regina Maria pentru roboții chirurgicali, de la nivelul întregii rețele, se ridică, până în prezent, la 12 milioane de euro. 

Pentru anul în curs, rețeaua Regina Maria din România și cea din Serbia ar putea ajunge la afaceri de 500 de milioane de euro. Urmează o nouă locație în Băneasa; două posibile dezvoltări în orașe reședință de județ în 2025

Compania a inaugurat recent cea mai mare clinică nouă din București, situată în zona Pallady, în urma unei investiții de 16 milioane de euro. O altă clinică va fi inaugurată în curând în Băneasa, în clădirea Băneasa Airport Tower, situată pe aceeași stradă cu vechea clinică, dar într-un spațiu mai mare. 

„Este un spațiu mai generos din punct de vedere al accesului, al luminii și al infrastructurii, și care ne va permite să ne extindem pe viitor. Acum nu ocupăm toată clădirea, dar vrem, cu colaborarea proprietarului, să o ducem la dimensiuni mai generoase, pe care le caută pacienții români. Am sesizat că există o mai mare încredere și adresabilitate a clinicilor foarte mari, cu multe specialități, cu mulți medici, decât a clinicilor micuțe, de cartier.” (Ș.S.)

„Am depășit de curând borna de 300 de milioane euro investiți în infrastructură medicală.

În plus, anul viitor ne uităm la două locații noi în reședințe de județ, unde fie nu suntem, fie avem o prezență limitată, pentru investiții greenfield”, a punctat Semeniuc pentru Forbes România. 

Investițiile Regina Maria vor continua și în digitalizare, unde rețeaua alocă anual 15-20 de milioane de euro, dar și în dezvoltarea și extinderea spitalului Ponderas și a spitalului din Timișoara, precum și în zona de sănătate dentară. 

Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.