Începutul școlii înseamnă emoții și provocări, atât pentru copii, cât și pentru părinți. Fie că sunt începători sau „cu vechime”, toți elevii înfruntă obstacole pe parcursul acestui drum. Cum pot părinții să susțină adaptarea copiilor la școală, să calmeze reacțiile emoționale și să creeze un mediu favorabil învățării, aceasta este întrebarea la care căutăm acum răspuns.
1. Adaptarea, prima problemă
Intrarea în clasa 0 sau clasa I aduce cu sine o schimbare semnificativă în viața oricărui copil. De la un mediu mai relaxat, unde joaca era în centrul atenției, ei trec acum într-un cadru structurat, cu reguli și așteptări clare. Această tranziție poate fi dificilă pentru unii copii, mai ales dacă acasă nu au fost obișnuiți cu limite și reguli stricte.
2. Reguli și limite
3. Cheia succesului: socializarea
Un alt aspect important al primelor clase de școală este socializarea. Pentru mulți copii, școala este primul loc unde își fac prieteni în afara cercului familial. În primul an de școală, este posibil ca aceștia să fie mai interesați în a-și face prieteni decât de învățătură, iar acest lucru este perfect normal.
4. Cum susținem integrarea socială?
Părinții pot sprijini integrarea socială a copiilor lor prin încurajarea interacțiunilor cu colegii și prin facilitarea întâlnirilor de joacă în afara școlii. Invitarea colegilor acasă sau organizarea unor activități în parc pot contribui la întărirea legăturilor dintre copii și la dezvoltarea abilităților sociale. Este, de asemenea, important ca părinții să vorbească deschis cu copiii despre relațiile lor de prietenie și să-i încurajeze să fie empatici și respectuoși față de ceilalți.
5. Atitudine pozitivă față de învățare
Un concept esențial pentru dezvoltarea copiilor în primii ani de școală este „growth mindset“ sau mentalitatea de creștere. Acest concept presupune că abilitățile și inteligența nu sunt fixe, ci pot fi dezvoltate prin efort, perseverență și învățare din greșeli. Părinții pot juca un rol crucial în cultivarea acestui mindset, încurajându-și copiii să se concentreze pe progresul lor personal, mai degrabă, decât pe comparațiile cu colegii.
6. Dezvoltarea mentalității „de creștere”
Părinții pot încuraja „growth mindset” prin recunoașterea și lauda progresului individual al copilului. Este important să subliniem efortul și determinarea, mai degrabă decât să ne concentrăm doar pe rezultate sau pe comparația cu performanțele altora. De exemplu, în loc de „Uite ce bine a făcut colegul tău”, putem spune „Am văzut cât de mult ai muncit și cât de mult ai progresat”.
Aprecierea efortului școlar ajută copilul să-și dezvolte încrederea în sine și motivația. În acest fel, insuccesele devin mai ușor de gestionat, fiind percepute ca parte integrantă a procesului de învățare, nu ca un indicator al valorii personale.
7. Reacțiile la succes și la insucces
Succesul și insuccesul la școală sunt inevitabile, iar modul în care copiii reacționează la aceste experiențe poate fi puternic influențat de atitudinea părinților. Cum pot părinții să sprijine dezvoltarea unei atitudini sănătoase față de insucces? Iată o întrebare dificilă. Părinții joacă un rol crucial în modul în care copiii percep și gestionează insuccesul. O atitudine empatică și constructivă față de eșec poate ajuta copilul să vadă insuccesul nu ca pe o problemă, ci ca pe o oportunitate de învățare. De exemplu, dacă un copil nu obține nota dorită, este important să-l încurajăm să reflecteze asupra a ceea ce a învățat din acea experiență și să-i oferim sprijin pentru a se pregăti mai bine. Mesajul esențial pe care trebuie să-l transmită părinții este că fiecare încercare, reușită sau nu, contribuie la dezvoltarea abilităților și cunoștințelor.
8. Un mediu propice învățării acasă
Deși părinții nu pot controla întotdeauna mediul școlar, ei pot influența semnificativ modul în care copilul se raportează la școală prin crearea unui mediu favorabil învățării acasă. Rutinele, regulile clare și un spațiu de studiu bine organizat pot contribui la dezvoltarea u. Stabilirea rutinei și a limitelor
9. Rutinele clare ajută copiii să își folosească mai bine timpul, dar le oferă și un sentiment de stabilitate. De exemplu, o rutină de seară care include pregătirea ghiozdanului pentru a doua zi și un moment de relaxare înainte de culcare le poate oferi copiilor un început de zi mai plăcut.
Limitele sunt și ele esențiale. Fie că vorbim despre timpul petrecut în fața ecranului sau despre respectarea regulilor de comportament, acestea ajută la formarea unei discipline personale care va fi de mare ajutor în viața școlară și nu numai.
10. Apreciere și susținere emoțională
Copiii au nevoie să știe că eforturile lor sunt recunoscute și apreciate. Lauda pentru eforturi și reușite trebuie să fie echilibrată cu feedback constructiv atunci când este nevoie de îmbunătățiri. Este important ca părinții să încurajeze o atitudine pozitivă față de învățare, chiar și atunci când copilul întâmpină dificultăți.
Acceptarea faptului că, în primul an de școală, copiii vor fi mai atrași de partea socială decât de studiu îi ajută pe părinți să gestioneze mai bine așteptările, să sprijine o tranziție mai lină către învățare. Această etapă de construire a relațiilor sociale este fundamentală pentru dezvoltarea pe termen lung a copiilor.
Ruxandra Manea, specialist în educație și fondator Grădinița Educarium