Societatea Agricolă Spicom, alături de Rétyi Bea, Commercial Manager Societatea Agricolă Spicomyi Bea, și-a consolidat în cei peste 30 de ani de activitate poziția ca producător modern de brânzeturi maturate, îmbinând tradiția și tehnologia avansată.
În cadrul emisiunii Forbes Forward, managerul comercial al companiei a oferit perspective despre piața brânzeturilor, provocările industriei și planurile de viitor ale Spicom. „Eu cred că piața brânzeturilor este într-o continuă creștere, însă încă vorbim de cifre mici. Comparativ cu țările unde există o tradiție în acest domeniu, observăm că lumea începe să facă diferența între produsele de tip cașcaval și cele de brânzeturi maturate”, a declarat Rétyi Bea. Ea subliniază importanța educării consumatorilor români: „Românii care călătoresc în Europa redescoperă brânza maturată și caută acest tip de experiență și în România. Pașii sunt mici, dar siguri.”
România, în proces de maturizare
Potrivit lui Rétyi Bea, consumul anual de brânză în România este de „puțin peste 10 kg pe cap de locuitor, comparativ cu o medie de aproximativ 20 kg în Europa.” Totuși, ea observă o schimbare în preferințele consumatorilor: „Aceștia caută produse care se diferențiază de cele clasice, obișnuite.”
Spicom a investit masiv pentru a oferi calitate constantă. „Fabrica noastră are doar trei ani de activitate, iar investiția totală a depășit 5 milioane de euro. Deși suntem o fabrică mică, suntem foarte bine dotați. Folosim exclusiv lapte din ferma proprie, ceea ce ne permite un control total asupra calității. Tehnologia este cheia succesului nostru”, a explicat Rétyi Bea.
Rétyi Bea este optimistă cu privire la creșterea consumului de brânzeturi maturate în România: „Cu 10 ani în urmă, fructele de mare erau rare în restaurantele din România. Acum, acestea sunt aproape în orice meniu. Cred că la fel se va întâmpla și cu brânzeturile maturate. Turismul contribuie semnificativ la educarea gusturilor consumatorilor.”
Până în 2021, Spicom livra laptele către un procesator, însă Rétyi Bea explică decizia de a procesa intern: „Totul a pornit din pasiunea pentru brânză. Familia noastră fiind consumatoare de brânzeturi, ne-am dorit să adăugăm valoare laptelui nostru. În plus, fluctuațiile mari de preț la lapte ne-au determinat să căutăm alternative.”
Printre cele mai semnificative investiții recente se numără un robot unic pentru maturarea brânzeturilor, în valoare de 600.000–700.000 de euro. „Acesta permite manipularea și tratarea eficientă a brânzeturilor,” a explicat Rétyi Bea, adăugând că planurile viitoare includ achiziționarea unei linii de ambalare automată și extinderea fabricii.
Cu 30 de angajați și trei linii principale de activitate – agricultură, creșterea animalelor și procesarea laptelui – Spicom își reinvestește constant profiturile pentru modernizare. „În prezent, producem aproximativ 80.000 de litri de lapte pe lună, iar fabrica procesează 20.000 de litri lunar. Obiectivul nostru este să prelucrăm întreaga cantitate de lapte din ferma proprie.”