Lumea companiilor independente constituie adevăratul laborator creativ al industriei orologere.

Mediul acesta divers și discret al micilor Case guvernat de talentul și experiența maeștrilor și de capriciile colecționarilor se dovedește deosebit de efervescent. Vă prezint de această dată trei mărci noi care intră pe această piață selectă, semnalându-și prezența prin lansarea unor modele remarcabile.

Guebly. Ochiul colecționarului

În vreme ce mărcile concernului Richemont, însoțite de alte câteva zeci de branduri, își prezentau noutățile orologere la Geneva, în cadrul fastuosului Watches & Wonders, Guebly ieșea în lume pe cont propriu, cu prima sa creație, Prologue Chapitre 1. Carcasa realizată din titan grad 5 (diametrul: 42 mm) are o arhitectură interesantă, atât finisajele ei, cât și cele ale cadranului fiind perfect executate. Ceasul este animat de un calibru automatic cu microrotor; indică central orele și minutele și retrograd secundele, în dreptul orei șase.

Punând cap la cap informațiile cele mai relevante despre acest ceas – secundele retrograde (o funcție rară), finisajele manuale impecabile, designul remarcabil al carcasei –, ghicim că Guebly pornește cu un capital de expertiză indubitabil, care se revendică încă de la primul său pas de la marea tradiție haute horlogerie. La originea acestei întreprinderi se află un colecționar, Adnane Kerd, pe care pasiunea l-a făcut nu doar să adune cu tenacitate ceasuri rare, ci și să se specializeze în tot ce ține de manipularea, repararea și, iată, imaginarea de noi modele.

Marca sa independentă a fost fondată în 2018, primul ceas apare șase ani mai târziu – carevasăzică, Kerd știe cum nu se poate mai bine că în industria orologeră graba se traduce în eșec. „Achiziționarea unui ceas Guebly trebuie să echivaleze cu intrarea într-un univers profund personal, unde banalul se transformă în frumos, iar ceea ce e comun – în inovație. Munca noastră trebuie să stârnească emoții noi.” Doar 15 exemplare Prologue Chapitre 1 se vor produce anual, la prețul de 39.000 de franci elvețieni.

Renaud Tixier. Parteneriat între un nume legendar și o tânără stea

Purtând numele celor doi fondatori ai săi, Renaud Tixier este un brand ce-și propune să cucerească un loc în partea inovativă a orologeriei elvețiene. Dominique Renaud e un nume legendar în lumea ceasornicăriei: vine dintr-o familie cu tradiție în domeniu, a lucrat pentru Audemars Piguet, a fondat companiile Renaud & Papi (primul dezvoltator independent de calibre) și Christophe Claret, apoi un laborator de cercetare-dezvoltare, consiliind de-a lungul carierei numeroase mărci. Julien Tixier aparține unei generații mai tinere, a lucrat cu unul dintre cei mai rafinați și apreciați maeștri, Laurent Ferrier, apoi l-a cunoscut pe Renaud cu care a construit uimitorul calendar perpetuu DRT Tempus Fugit.

Colaborarea dintre cei doi continuă prin lansarea mărcii Renaud Tixier, care debutează cu un ceas cu aer select, clasic, echilibrat: Monday. Echipat cu mecanismul automatic RTVI2023 ce asigură o rezervă de funcționare de 60 de ore, modelul are carcasă de aur alb sau roz, cu diametrul de 40,8 mm și costă 79.000 de franci elvețieni (fără taxe). Cum Renaud este un adevărat colecționar de brevete, iar Tixier un orologer extrem de talentat, noua Casă are ca program regândirea practicilor orologere prin introducerea unor concepte care să revoluționeze acele reguli care au tot fost perpetuate fără a fi chestionate. În cazul lui Monday, atenția celor doi s-a îndreptat asupra reimaginării și eficientizării microrotorului. Marca Renaud Tixier este parte a unei întreprinderi orologere mai ample, ce gravitează în jurul centrului de cercetare-dezvoltare Manufacture Dominique Renaud.

Intrăm în sofisticatul univers Métiers d’Art grație brandului Taos, a cărui apariție se datorează lui Olivier Gaud, Dominique Vaucher și Olivier Vaucher. „L’Art avant l’Heure” – acesta e sloganul pe care cei trei l-au ales pentru Taos, cum nu se poate mai justificat. În portofoliul mărcii se află deja șapte modele, toate echipate cu același calibru automatic (VOP318) cu rezervă de mers de 72 de ore, construit de Télôs, realizarea carcasei căzând în sarcina unui alt partener – Geesco. Taos se dorește un specialist al cadranelor, beneficiind de inegalabila experiență acumulată de atelierul lui Dominique și Olivier Vaucher, ce poate aplica o multitudine de tehnici decorative – de la pictură miniaturală la gravură, de la email la micromozaic și micromarchetărie. Cu carcase din aur alb sau roz, lunetă, anse sau cadrane împodobite cu diamante, ceasurile Taos mizează pe efectul hipnotic al decorațiunilor, dar și pe insolit: nimeni nu va ști să identifice capodopera pe care o porți la încheietura mâinii. Taos se recomandă drept un brand pentru cei care prețuiesc orologeria independentă, rămânând imuni la chemările de sirenă ale modelor și publicității brandurilor globale.